רבי אברהם ב"ר יצחק אב־בית־דין

רבי אברהם ב"ר יצחק אב־בית־דין (ד'תת"ע, 1110 – ד'תתקל"ט, 1179) ראש הישיבה ואב בית הדין בנרבונה, מחבר ספר האשכול.

תולדותיו

נולד בנרבונה (ולא במונטפלייר), למשפחה שמוצאה אולי במונטפלייר (היא מונפלייה שבדרום צרפת).

עליו

Ha-Eshkol

ה"ר אברהם ב"ר יצחק אב-בית-דין וראש הישיבה, מכונה בשם הראב"ד הראשון מילידי מונטפיליער, ראש ישיבה ואב"ד בנורבונא שהיתה עיר מלאה חכמים וסופרים בתחלת המאה העשירית לאלף החמישי, רב גדול ונכבד מאד; חבר ספר „האשכול”, בהלכות ודינים אשר היה בכ"י עד לזמננו זה שהוציאו לאור הר"ר צבי בנימין אויערבאך בעירו האלבערשטאדט שנת תרכ"ח, ועשה עליו באור רחב בשם „נחל אשכול” ומבוא בהצעת תולדותיו. ולפי דבריו חבר מלבד ספרו האשכול, עוד פסקים ושיטות על כמה מסכתות ותשובות הרבה הנזכרים בספרי הראשונים, ומעיר על דברי המאירי שכתב בהקדמת פירושו למסכת אבות שמת הראב"ד בשנת תתקי"ט שטעות סופר נפל בדבריו, וצ"ל תקמ"ט וצ"ע, והוא חותנו של הראב"ד בעל ההשגות.

[כנסת ישראל, הערך 'הר"ר אברהם ב"ר יצחק אב-בית-דין']

אברהם בן יצחק אַב בֵּית־דִּין מִנַּרְבּוֹנֵי (נודע בשם הראב"ד השני ע"ש שהיה אב"ד): נולד במונטפלייר בערךְ שנת ד"א תת"ע (1110) ומת בנרבוני (Narbonne) בחורף שנת תתקל"ח (1179) הוא היה תלמיד ר' משה הדרשן ור' יצחק בן מרון הלוי. ר' אברהם היה אב"ד וראש ישבה בנרבוני. תלמידיו הגדולים היו אברהם בן דוד הראב"ד השלישי שהיה חתנו ור' זרחיה הלוי בעל המאור. אברהם חבר פירושים וחידושים על כל הש"ס ונזכרים בספרי הרמב"ן, ר' זרחיה וניסים גרונדי, אך כלם נאבדו מאתנו מלבד פירוש על בבא בתרא (בכ"י מינכען). שו"ת ממנו מובאות בתמים דעים סי' נ"ו ובספר התרומות, ותשובות ששלח לר' יוסף בן חן מברצלונה ור' משולם בן יעקב מלוניל הן בכ"י בבית הברון גינצבורג בסט. פטרבורג.

ספרו היותר נכבד הוא האש כול שהעריך בסדר הענינים כמו הרמב"ם, אך הלך בדרכי הרי"ף בביאור ההלכות ע"פ מקורם בתלמודים. שלשה חלקים מספרו נדפסו עם מבוא ופי' נחל אשכול ע"י צבי בנימין אויערבאך בהלברשטאדט בשנת 1868, והוא רק חלק רביעי מאשר נמצא בכתובים בבית אוצר הספרים של „כל ישראל חברים” בפריס, ס' האשכול היה לעינים לרבני צרפת ואיטליא עד אשר הופיע הטור מבן הרא"ש אשר לקח מקומו בתור פוסק. הראב"ד בעל ההשגות מזכיר את חמיו בפירושו לתורת כהנים פ' בחקותי סוף פ"ט „מפי הרב אדוני חמי ז"ל”. אברהם בן החבר ר' יצחק שנזכר בשבלי הלקט סי' ר"צ איננו ר' אברהם אב"ד כמו שחושב אזולאי בשה"ג (בובר בהקדמתו, הערה י"ב, לשבלי הלקט השלם).

ביבליוגרפיא: מבוא להוצאת האשכול; אזולאי, שם הגדולים ח"א סי' י'; אור החיים סי' 133; גרעץ, דברי ימי ישראל ח"ד 258 <הושמט חלק הביבליוגרפיה הלועזי>

[אוצר ישראל, הערך 'אברהם בן יצחק אב בית־דין מנרבוני]

הערה: בעל כנסת ישראל (ובעל אוצר ישראל בעקבותיו) מפנה למבוא נחל אשכול אבל לא קראהו והמשיך להחזיק בידיעה (השגויה לדבריו) שהר"א אב"ד היה מילידי מונטפיליער.