רבי יהודה מיטלמן

רבי יהודה בנימין ב"ר משה מיטלמן (Middleman; ה'תקנ"ח או ה'תקס"א, 1798/1801 – ח' סיון ה'תרכ"ה, 2 ביוני 1865) היה רב ופוסק בניו יורק, מראשוני הרבנים בעיר. ייתכן שיש לזהותו עם רבי יהודה מיטלמן שהתגורר זמן מה בלונדון והדפיס את כתב הפולמוס "נתיבות אמת".

קורות חייו

יליד למברג שבגליציה, אולי עשה זמן מה בוורשה (לפי מקור אחד שם נשא אשה) ואולי זמן מה בלונדון. היג לארצות הברית ונמנה בין מייסדי בית המדרש הגדול בעיר, ממנו פרש לאחר חיכוכים עם הרב רבי אברהם יוסף אש. הוא היה איש הלכה ודיין, סידר גיטין ועמד בקשרי מכתבים עם רבה של למברג, רבי יוסף שאול נתנזון, ה"שואל ומשיב".

חתימתו של רבי יהודא יודל מידדעלמאן וחותמתו, מתנוססים בראש שטר מעשה בית דין (מינוי שליחות לגט), ניו יורק תרכ"א
(המכתב המלא הוצג בבית המכירות הפומביות 'מורשת')

לפי ר' יהודה דוד אייזנשטיין, אוצר זכרונותיי, עמ' 247, היה הרב מיטלמן מדקדק במצוות והחמיר לאסור מצה של מכונה. ואולם "התיר לנשי ישראל לפרוע שער ראשן", לא הצלחנו לאשש זאת ממקור אחר.

לפי העיתון "The Occident and American Jewish Advocate" מיום 1 ביולי 1865, היה בן 64 בפטירתו. אך על מצבתו בבית הקברות 'מכפלה' בקווינס, ניו יורק (תמונת המצבה ופרטים נוספים באתר קברים.קום) שלא הצלחנו להבחין אם היא המצבה המקורית ומה מידת הסמכות שיש לייחס לה, נאמר שהוא היה בן 67 בפטירתו וכי נולד בשנת ה'תקנ"ח).

יצירתו התורנית

עמוד השער של 'נתיבות אמת', כתב פולמוס נגד החיבור 'נתיבות עולם' של הד"ר מק'קאל נגד התלמוד

אם הוא אכן זהה לר' יהודה יודל מידדעלמאנן הלונדוני, הרי הוא מחבר הספר 'נתיבות אמת' (ראו תמונה כאן משמאל וקישור לעיל).

בארצות הברית, ככל הידוע לנו לא חיבר חיבורים מסודרים אולם כפוסק הלכה ומסדר גיטין נזקק לסמכות הלכתית גבוהה שאותה מצא ברבי יוסף שאול נתנזון, מגדולי פוסקי גליציה בתקופתו, בעל "שואל ומשיב" (ראו להלן 'עליו', חוות דעתו של השואל ומשיב על רבי יהודה מיטלמן).

להלן רשימה (חלקית?) של תשובות בסדרת ספרי 'שואל ומשיב' הממוענות אל רבי יהודה מיטלמן ועוסקות בשלל נושאים הלכתיים:

עליו

"ולא רציתי לכתוב בזה עוד לולא כי בקש ממני להודיעהו אודות ר' יודא מידעלמאן מנויארק אודיעהו כי יש לי הרבה שאלות ממנו גם בגיטין והוא נר לרגלי היושבים שם כי הוא בעל תורה".

[שואל ומשיב, מהדורה תליתאה, סימן קפה]

כתיבת תגובה