רבי יהודה קרויס

רבי יהודה ב"ר יקותיאל הכהן קרויס (ה'תרי"ט, 1859 – כ"א שבט ה'תרצ"ט, 10 בפברואר 1939) רבה של יאנקובץ' (היא יאנושלמה) וראש הישיבה בה, ואב"ד לקנבאך. משנת ה'תרצ"ה (1935) בירושלים. עורך הירחון "דבר בעתו" ומחבר פורה. בין היתר כתב את הספרים והחוברות: "מנהגי ישראל", "פלא יועץ ותומר דבורה", "דברי אמת" ו"דברי שלום".

קורות חייו

רבו המובהק היה המהר"ם שיק, למד בצעירותו גם מפי רבי זעקל פולק תלמיד החתם סופר ומפי בנו רבי משה פולק רבה של בוניהד ומפי רבי זוסמן סופר ורבי אליעזר דייטש, מחבר "תבואות השדה".

בשנת ה'תרל"ט נשא את בתו של רבי משה הלוי לוינגר אב"ד וייטצן, והם התגוררו בבוניהד. כעבור שנה נפטרה אשתו. (ראו הערה למטה).

בשנת ה'תרמ"ב (1882) נשא את עטל בת רבי אדוניהו שמלצר מפטרובסלה והם התגוררו בבית משפחת שמלצר בשנתיים הבאות, בניהם היו: רבי משה אהרן קרויס רבה של נאדי-באניא, ורבי אדוניהו כהן קראוס שהדפיס את ספרי אביו "דברי יהודה" ו"קול יהודה".

בשנת ה'תרמ"ד (1884)  התמנה כרבה של יאנקובץ' (היא יאנושלמה), הוא הקים במקום ישיבה ועמד בראשה. בשנת ה'תרס"ב (1901) התמנה לרבנות לקנבאך ובה התאפשר לו להחזיק ישיבה גדולה יותר.

לאחר פטירתה של עטל נשא את אחותה לאה, אלמנת גיסו רבי שרגא פייבל גרוסמן. לאחר פטירתה עלה בשנת ה'תרצ"ה, 1935, לארץ ישראל והתיישב בבתי אונגרין בירושלים. נפטר בכ"א שבט ה'תרצ"ט, 10 בפברואר 1939, ונקבר בהר הזיתים.

בתו שרה (נפטרה י"ב טבת ה'תשמ"ח, 2 בינואר 1988 ונקברה בהר המנוחות) נישאה לרבי מאיר חיים אונגר, מחבר "מאור חיים", שמילא את מקום חמיו ברבנות לאקנבאך. בסוף ימיהם התגוררו ברחוב מאה שערים 5 בירושלים. חתנם היה רבי נתן גשטטנר.


ביבליוגרפיה: שם הגדולים מארץ הגר, י:רצז ♦ אוצר הרבנים, מס' 7094.


הערה: המידע על נישואיו הראשונים, מבוסס על דברי ר' משה אלכסנדר זושא קינסטליכער בכמה מקומות המבוססים על דברי רי"ק כאן. מכתבי בניו המגוללים את קורותיו, קשה להתרשם שאכן היה נשוי לבת הרב לוינגר. ודי בהערה זו.

מילות מפתח: יודא כהן, יהודה כהן קראוס, לאקענבאך, יאנאשהאלמא

2 תגובות הוסף תגובה

כתיבת תגובה