רבי יצחק גריסהבר

רבי יצחק איצק (פריינד) גריסהאבר (~ה'תק"א, 1741 – ט' כסלו ה'תקפ"ג, 23 בנובמבר 1822) רבה של פאקש שבהונגריה. מחבר "מקל נועם".

ידוע בשל פולמוסיו ההלכתיים נגד הרב המתחדש אהרן חארינר מאראד: בענין תפילין העשויות משני עורות נפרדים (בפולמוס זה תמכו בעמדת חארינר גם כמה מגדולי הפוסקים) ובפולמוס דג השטירל המפורסם (גם בפולמוס זה זכה חארינר לתמיכה רבנית נרחבת).

מכתביו והערותיו על גליונות ספריו שרד מעט מזעיר. הגהותיו על הספר 'קרבן ראשית' מרבי יהודה ליב מרגליות מפפד"א (ורשה תרע"ב) על מסכת ראש השנה, נדפסו לצד הערות בנו רבי משה. כן נשתמרו תשובות אליו מגדולי המשיבים בדורו.

קטעים רבים מחיבורו הגדול על ספר הארוך מבעל הש"ך ועל מנחת אהרן, נדפסו בירחון "וילקט יוסף" בשנים ה'תר"ע-ה'תרע"ג.

הגהותיו לכמה ספרים הגיעו לידי 'מכון ירושלים' וחלקן ראו אור ב'מוריה' ובספרים שבהוצאת המכון.

קורות חייו

נולד בקראקא שבגליציה. בשנת ה'תקכ"ז התעכב בחודשים ניסן ואייר בפראג וניצל את התקופה ללימודים אצל רבי יחזקאל לנדא, ה'נודע ביהודה'.

בתמוז ה'תרמ"ב, 1882, הגיע לכהן כרב ומו"צ בפאקש שבהונגריה. בהמשך כיהן במשרות רבנות במקומות נוספים, בהם העיר בייאה שבה נפטרה אשתו. לאחר מכן חזר לפאקש והתמנה כרב העיר, משרה שבה החזיק עד לפטירתו. החליף אותו רבי יחזקאל בנעט.

על מצבת קברו נחרת:

פ"נ
מו"ה יצחק איצק גריסהאבער מקראקא
בעל מקל נועם בדפוס וקלע בשריון וקונטרס התפילין בכתב
שהיה רב דפ"ק משנת תקמ"ב עד ש"ק ט' כסלו שיצאה נשמתו בטהרה
ונקבר ביום יו"ד כסלו לסדר ולפרט
ויגוע יצחק וימת ויאסף אל עמיו
תנצב"ה

משפחתו

  • רבי קלמן טעבל (נולד ה'תק"מ) – שימש ראש הקהל בפאקש לאחר פטירת אביו. מחידושי תורתו בנערותו משוקעים בספרו של אביו, כן כתב חיבור על מסכת כריתות, ופרסם חידושי תורה ב'תל תלפיות'
  • רבי משה (מכונה לעתים ר' משה פאקש) – תלמיד ר' וולף בוסקוביץ' ולאחר מכן תלמיד החתם סופר. נישא באב ה'תקע"ה. הוא היה עשיר גדול וספרייתו העשירה, שלפי עדויות לא היה דף בין דפי אלפי ספריו שלא הייתה בו הערה או הפניה, נתרמה לאחר פטירתו לאוצר הספרים של ישיבת בוניהאד וכנראה אבדה בשואה.

שני בניו סירבו לקבל את הרבנות לאחר פטירתו, מאחר שנישאו לנשים ממשפחות עשירות ויכלו לשבת וללמוד בלי עול הרבנות.


ביבליוגרפיה: מזכרת פאקש, ירושלים תשכ"ב, א, פרק ב: רבינו יצחק איצק גריסהאבר, עמ' 3–98. (ראו שם כיצד לדרוש את הפרט שעל המצבה).

כתיבת תגובה