רבי שלמה מרדכי ברודנא

רבי שלמה מרדכי ב"ר אליהו יהודה ליב ברודנא (ל' חשון ה'תקצ"ד, 12 בנובמבר 1833 – ז' תמוז ה'תרס"ד, 20 ביוני 1904) רבן של רדשקוביץ וסטויבץ. מחבר "אהל שם".

קורות חייו

יליד סמרגון. בגיל 11 נשלח בידי הוריו ללמוד מפי רבי ראובן לוין אב"ד איליא, שהתפרסם לימים בשם ר' ראוב'לה דננבורגר על שם עיר רבנותו הגדולה דננבורג, היא דווינסק. ובעודו בגיל 12 נסע ללמוד בישיבת וולוז'ין מפי רבי יצחק מוולוז'ין.

בגיל שבע עשרה, א' תמוז ה'תר"י, 11 ביוני 1850, נשא את דרייזל (נפטרה בכ"ו ניסן ה'תרנ"ט, 6 באפריל 1899) ב"ר יצחק אייזיק דובקין (דאבקין) ממינסק. למד תקופה במינסק ותקופה קצרה באיישישוק.

לאחר תקופת "קעסט" בבית חמיו, חזר לסמרגון מולדתו, ואשתו ניהלה את עסקיו. הוא היה מעביר שיעורים קבועים לתלמידים ושימש מורה הוראה לא-רשמי, הוא לא קיבל כתב סמיכה רשמי והתלבש כיהודי פשוט. במשך תקופה שימש מנהל בנק.

בשנת ה'תרל"ה, 1875, התמנה כרבה של רדושקוביץ שבפלך וילנה ושימש במשרה זו 11 שנים עד שנת ה'תרמ"ו, אז נבחר לכהן כרבה של סטופצי-סטויבץ בפלך מינסק.

בשנת ה'תרס"ד, 1904, עם הגיעו לגיל שבעים, פרש מכהונתו וחזר לסמרגון מולדתו עם אשתו השנייה. בכ"ו סיון ה'תרס"ט חלה מאד בריאותיו וכעבור כעשרה ימים בצהרי שבת ז' תמוז ה'תרס"ד, 20 ביוני 1904, נפטר. הוא נקבר למחרת ליד קברי משפחתו בסמרגון.

רבים מכתביו היו מוכנים לדפוס, ולא נדפסו.

משפחתו

אביו ר' אליהו יהודה ליב (ח' חשון ה'תקע"ו, 11 בנובמבר 1815 – ט"ז כסלו ה'תרנ"ג, 5 בדצמבר 1892) היה סוחר. בנו של ר' יצחק ב"ר יעקב צבי ברודנא.

אמו פייגל (נפטרה כ"ו בתשרי ה'תרנ"ח, 22 באוקטובר 1897) הייתה בתו של רבי אריה ליב פרידבורג ואחותו של רבי מרדכי פרידבורג, רבן של הלוסק, איהומן ומולוסטובקה ומחבר שו"ת "דברי מרדכי".

גיסיו: רבי יצחק כהנא ורבי מרדכי קופלוביץ אב"ד קראסנא.

אחיו ר' יצחק ברודנא היה גם חתנו. חתן נוסף היה ר' מרדכי מרליס. בניו היו: ר' מאיר ברודנא ור' שלמה זלמן ברודנא.


ביבליוגרפיה: הקדמת בניו וחתניו לספרו "אהל שם".

כתיבת תגובה