רבי יעקב משה (לורברבוים אשכנזי) מזבארוב

רבי יעקב משה ב"ר נתן (נפטר בחיי אביו בכ"ד שבט ה'תק"ל, 19 בפברואר 1770) היה אב"ד זבארוב ומחבר חידושים על מסכת כריתות. אביו של רבי יעקב לורברבוים מליסא.

קורות חייו

נישא לבתם של הגביר הנדבן ר' אליקים געץ מלוברטוב וחנה בת רבי אליעזר מלבוב (בן רבי אברהם ר' הירצקוס מלבוב שנחשב לצדיק וקדוש וציוה שבעל קרי לא יגע במצבת קברו) שהיה חתנו של רבי יצחק סג"ל אב"ד לבוב, בנו של רבי שלמה חריף אב"ד לבוב.

חמיו הגביר ר' אליקים, היה גם חמיו של רבי מרדכי זאב אורנשטיין אב"ד לבוב (מנישואין אלו נולד בנו רבי משה יהושע השיל אורנשטיין מחבר 'ים התלמוד'). מלבד שתי בנותיו אלו, היה לר' אליקים געצל בן בשם רבי אהרן רבינוביץ' שהיה אב"ד לוברטוב ואבי אמו של רבי אפרים זלמן מרגליות.

לפי רבי יוסף לוינשטיין מסרוצק השם יעקב הוסיף לעצמו בעת מחלתו בעקבות חלום שחלם שחוזר לבריאותו בזכות בנו.

הוא נפטר בחיי אביו ר' נתן. על מצבת קברו נכתב:

נפטר כ"ד שבט תק"ל לפ"ק. חשך השמש אור המאור הגדול אשר האיר והבריק כשחר מוצאו ומשה עלה למרום ולן ? מקומו פה הרב המאוה"ג החריף ובקי מורה דרך ישרה בהוראות או"ה הרב מו"ה יעקב משה בהרב מו"ה משה נתן מבראד תנצב"ה.

אמו ששמעה על מחלתו ומיהרה לנסוע לזברוב לבקרו הגיעה רק אחרי שנפטר וכעבור שלושה שבועות נפטרה אף היא שם מצער ויגון. על מצבת קברה נכתב:

נפטרה ט"ו אדר תק"ל לפ"ק. פ"נ הגבירה הרבנית המהוללה החכמנית מופלאות במעשיות מרת בריינדיל בת הרב מו"ה משה מבראד ז"ל תנצב"ה

חידושיו למסכת כריתות, נדפסו בסוף ספרו של בנו, רבי יעקב מליסא, "מקור חיים" על הלכות פסח.

תגובה אחת הוסף תגובה

כתיבת תגובה