רבי שלום דובר הרינזון

רבי שלום דב בער ב"ר שמעון הרינזון (וגם: הרינסון, גרינזון; ה'תר"א, 1941, סלוצק – ו' אלול ה'תרס"ו, 27 באוגוסט 1906, קלצק) היה רבן של דרצ'ין וקלצק שבליטא.

התפרסם בעולם הרבני עוד בהיותו במזריטש כשהוציא בשנת ה'תרכ"ח את ספרו "היכלי שן". בהיותו רבה של דרצ'ין, הוציא את ספרו "דרכי נועם" (ורשה תרל"ו). ספריו הקנו לו שם בעולם הרבני ובעולם הישיבות.

קורות חייו

נולד בסלוצק לר' שמעון הרינזון. בהיותו בן 19 הכיר את רבי יעקב מאיר פדווא מבריסק ולמד עמו בחברותא במשך שלוש שנים.

רי"מ פדווא שידך אותו לבתו של הגביר שלום דב זילברמן ממזריץ'. לאחר נישואיו גר במזריץ', בהמשך עשה תקופה בוולוז'ין ונסמך להוראה בידי הנצי"ב.

בשנת ה'תרל"ד, בעקבות אילוצים כלכליים בבית חותנו, פנה לקבל משרת רבנות, הוא התמנה כרבה של דרטשין.

בשנת ה'תרמ"א, 1881, בעקבות פטירת רבי צבי הירש טיקטין, רבה של קלצק, התמנה רבי שלום דב במקומו וכיהן במשרה זו במשך עשרים וחמש שנים. שני הכרכים האחרונים של ספרו 'היכלי שן' ראו אור בשנים תרמ"ה ותרס"ה בהתאמה.

הוא היה מפורסם כאחד מגדולי ליטא, והיה אחד המועמדים לכהונת רבה של מינסק (בתואר 'מרא דאתרא') לפני בחירתו של 'הגדול', רבי ירוחם יהודה ליב פרלמן, למשרה רמה זו.

הסכמתו (תרנ"ח, בקלצק) לספר "משאת משה" (אדלשטיין), חלק שני.

בנו רבי חיים שמעון הרינזון מילא את מקומו ברבנות קלצק.

משפחתו

נישא לחיה אסתר

  • בתם נישאה לרבי אריה דבורצקי – רבן של טימבקביטש, איבניץ, סטביסק וז'טל שנפטר בשנת ה'תרע"ב בצעירותו.
  • בתם נישאה לרבי אליעזר (ב"ר מיכאל) יזגור
  • בנם רבי חים שמעון הרינזון – יורשו ברבנות קלצק

עליו

"שמעתי מפי הגאון הרב מנחם קרקובסקי, רבה של נובוגרודק, שבהיותו אברך, שקיבל את כתב-רבנות הראשון מקהילת טימקוביץ הסמוכה לקלצק, נזדמן אצל הגאון ר' שלום בר. והנה, העמידו ר' שלום בער ל"מבחן". תחת לשוחח עמו בעניני תורה ובעניני הקהילה בטימקוביץ, התחיל הרב לעקוץ אותו עקיצות מעליבות שהכו את בן שיחו בתמהון. "בחינה" זו נמשכה כמחצית שעה, וקרקובסקי נשא את כל העלבונות בדומיה ובסבלנות, אף על פי שפניו נתכרכמו מבושה. לבסוף עמד ר' שלום בר במלוא קומתו ובקול צלול אמר: עמדת במבחן. מנחמ'קה. סע לשלום לטימקוביץ ונהל את עדתך בהצלחה. אפס, מובטחני שלא תרבה לשבת שם, מאחר ששמך ילך לפניך וכעבור שנים אחדות תקבל כתב-רבנות מעיר גדולה יותר…"

[ספר קלצק]


ביבליוגרפיה: אייזנשטט, דור, א, 14 & פנקס קלצק, עמ' 26-27

מילות מפתח: שלום דוב בער, דובער, הערינזאן, הרנזון, הרינסון, גרינזון, הערינזאהן, הערינזון

כתיבת תגובה