רבי יקותיאל אשר זלמן צוזמיר

רבי יקותיאל אשר זלמן ענזיל ב"ר מנחם נחום צוזמיר (~ה'תק"ן, 1790, רוזדיל – כ"א ניסן ה'תרי"ח, 5 בפברואר 1858) היה רבן של פשמישל ושל סטרי. תלמידו המובהק של רבי אריה ליב הלר, מחבר "קצות החושן" והמגיה על ספר "אבני מילואים" של רבו זה.

נישא לבתו של רבי יוסף אשר ארנברג אב"ד פשמישל. לאחר פטירת חמיו, והוא כבר רב בסטריי, ירש את רבנות פשמישל והעמיד על מקומו כרב בפועל את רבי שמואל זנוויל הלר כשהוא ממשיך לשמש הסמכות התורנית הגבוהה ופוקד את העיר לפרקים.

תשובותיו נדפסו בספר "שו"ת מהריא"ז ענזיל", בסוף ספרו זה נדפסו גם חידושים בהלכה ובאגדה ודרושים ממנו ובהם גם הספד על בנו (ועל יתר גדולי אותו דור שנפטרו במגפה בשנת תקצ"א ובהם: חמיו, רבה של פשמישל וכן "הרה"ג דק' בראד, ואחריו הרב הזקן דק' בראד, הרה"ג דק' סאניק, הרב מליסקא, הרב דק' דוקלא, הרב הקדוש החסיד מהר"ץ מזידיטשוב והרב כו' מאיר שלום ז"ל ויתר אנשים צדיקים פה ובשאר עיירות".

הוא למד אצל רבי אריה ליב הלר (ה'קצות') במשך חמש עשרה שנה והכין לדפוס את החלק השני של ספרו אבני מילואים ומשובב נתיבות.

בתו נחמה, נישאה לגביר הגליציאני המפורסם (וחבר הפרלמנט האוסטרי הראשון) ר' אברהם היילפרין, ראש העדה בסטינסלב. [מתשובותיו נראה שהיה גם מחותנו של רבי יעקב לוברבוים מליסא, ה'נתיבות', אך בשלב זה לא התוודענו לטיבה המדויק של קרבת חתנות זו].


ביבליוגרפיה: וונדר, גליציה, ד, 361-363 וביב' שם

כתיבת תגובה