רבי מאיר חיים אונגר

רבי מאיר חיים ב"ר יעקב אונגר (ה'תר"ע, 1910 – י' טבת ה'תשי"ח, 2 בינואר 1958) רבה האחרון של לקנבך שבבורגנלנד האוסטרית. ובסוף ימיו בירושלים. מחבר "מאור החיים" ו"מאור התורה".

קורות חייו

נולד לר' יעקב ב"ר יחיאל מיכל אונגר מצעהלים ורעייתו בילא חיה (נספתה בשואה). תלמיד ישיבות הונגריה ותלמידו של הרב מאונסדורף. נישא לבתו של רבי יהודה הכהן קרויס, תלמיד המהר"ם שיק ורבה של לקנבך. בגיל צעיר (תרצ"א) התמנה כדיין בלקנבך, וכאשר עלה חמיו לארץ ישראל בשנת ה'תרצ"ה מילא את מקומו. בשנת ה'תרצ"ח, 1938, נפטר חמיו בירושלים. במקביל התרחש באוסטריה האנשלוס והקהילה היהודית התפרקה. הוא נמלט לווינה וממנה לארץ ישראל. התגורר ברחוב מאה שערים בירושלים עד פטירתו לאחר מחלה ממושכת בבית החולים 'שערי צדק' בעיר. הלווייתו התקיימה דרך בתי אונגרין להר המנוחות.

בתו נישאה לרבי נתן גשטטנר.

מדברי תורתו השתמרו גם בכתבי העת התורניים בני התקופה (המעין – פרשבורג).

עליו

הגאון רבי חיים אונגר זצ"ל

ירושלים, יום ה' (מאת סופרנו) – ירושלים התורנית החרדית ליוותה היום בכאב למנוחות עולמים את הגאון רבי חיים מאיר אונגר, רבה של לקנבך, שנפטר בגיל 48, אחרי מחלה ממושכת.

בהלויתו, שיצאה מבית החולים „שערי צדק” השתתף קהל ענקי, הארון הובא לבית הטהרה בבתי הונגריה ושם השמיעו דברי הספד, הגאב"ד דפרסבורג והרב דוד יונגרייס.

בשעה שתים אחרי הצהרים יצא מסע ההלויה דרך רחובות ירושלים להר המנוחות ובשעות הערב המוקדמות נסתם הגולל על קברו הרענן, לקול בכי של המונים.

הגאון רבי חיים מאיר אונגר, רבה של לקנבך אשר בסלובקיה חונך בישיבות הונגריה ומשחר נעוריו יצא שמו לתהלה כעלוי וחריף, הוא נמנה על גדולי תלמידיו של הגאון מאונסדורף ובגיל צעיר נתמנה כרב בלקנבך ומשם עלה לישראל ונתמנה כאחד מרבני ירושלים.

היה ער ופעיל בעיה"ק. הרביץ תורה ברבים, נמנה על אוהדי ונאמני „אגודת ישראל” אהוב ומקובל על שכבות רחבות של היהדות החרדית בירושלים, פטירתו השרתה אבל כבד בירושלים.

[המודיע, י"א טבת ה'תשי"ח, עמ' 1]

3 תגובות הוסף תגובה

  1. שמעון הגיב:

    שלום וברכה
    כצאצא לאותו גאון, שמו מאיר חיים ולא חיים מאיר ראה בספרו מאור החיים https://tablet.otzar.org/#/book/10006/p/1/t/1273268111234/fs/0/start/0/end/0/c

    אהבתי

    1. isheiisraeladmin הגיב:

      תוקן. השם 'חיים מאיר' מופיע בכתבה בהמודיע. הספר מאור חיים יצא אחרי פטירתו ואינו 'ראיה גמורה' – כיצד הוא חתם על מכתביו?

      אהבתי

      1. wp7683428 הגיב:

        הוא חתם מאיר חיים. בספרו שו"ת מאור החיים יש התכתבות תורניות בינו לבין השואלים, ושם הוא חותם מאיר חיים.

        אהבתי

כתיבת תגובה